Wednesday, March 26, 2008

Letih, Lesu dan Tidak Bermaya .......

Kalau anda selalu rasa malas dan letih setiap hari walaupun anda telah tidur dengan mencukupi. Ini adalah salah satu cara badan anda bertindak untuk menambah dan menyimpan tenaga anda.

Mitocondria adalah satu struktur sel yang nipis yang dipanggil "power plant" dimana dapat mengeluarkan tenaga sepatutnya.

Jika inilah pertama kali anda merasa letih, keadaan ini mungkin disebabkan oleh kekurangan vitamin, mineral, enzim atau oksigen yang diperlukan untuk metabolisma.
Kekurangan vitamin, mineral, enzim atau oksigen akan menyebabkan pembahagian sel menjadi perlahan dan seterusnya menyebabkan anda menjadi tidak bermaya.

Keadaan letih dan lesu mungkin juga disebabkan oleh keadaan lain seperti anemia, tekanan darah rendah, infeksi yang kronik atau penyakit hati.( untuk mengetahui penyakit berikut anda dinasihati berjumpa dengan Doktor).

Letih dan lesu adalah satu isyarat dari badan anda, yang tidak boleh diambil sambil lewa. Jangan sesekali menggunakan minuman atau bahan yang mengandungi Kaffin "caffeine" sebagai bahan stimulasi.

Apa yang boleh anda lakukan
Untuk menghilangkan rasa letih dan lesu, anda sepatutnya mengimbangi antara aktiviti yang memerlukan tenaga dan rehat.

Bersukan atau melakukan exercise pada waktu pagi membantu anda meningkatkan tenaga.

Makanan yang seimbang iaitu mempunyai banyak buah dan sayuran akan memberi tenaga kepada sel dengan secukupnya untuk melawan keletihan anda.
Makanan yang mengandungi kaffin dan nicotine akan menghalang penyerapan vitamin dan mineral dengan baik.

Elakkan pengambilan gula yang banyak, gula yang banyak akan menyebabakan penyerapan berlaku dengan cepat dan masuk kedalam aliran darah. Selepas gula dalam darah berkurangan akan menyebabkan anda menjadi lebih letih dari sebelumnya.

Hot -Cold Showers
Mandi dengan air panas dan sejuk . Pada mulanya mandi dengan air panas selama 3 minit dan diikuti dengan air sejuk 3 minit . Keadaan ini akan membantu stimulasi kulit anda dan menyebabkan pengaliran darah dalam badan menjadi lebih baik. Keadaan ini juga akan menyingkirkan bahan buangan dari badan anda.

3 comments:

Mak Su said...

ha... ni mmg penykt maksu, letih lesu,... tak tahu nak buat camne. asik terfikir mgkn tak cukup zat.

Pendekar said...

mak su tak per ....gunalah jampi pendekar tu ....nanti ..lama -lama sembuh gak.....

Anonymous said...

Ni memang masalah wa...tima kasih sebab artikel ni. InsyaAllah, wa akan cuba praktikan.