Friday, May 2, 2008

Bahagia ? / Bebaskah Aku Berfikir

Pause ...Agonal .....berhenti seketika ..........berfikir.......
Ramai yang selalu berfikir kabahagiaan dalam hidup ...mudaratkah......
bebaskah aku berfikir dan bagaimana ?

Ketahuilah bahawa jika anda tidak hidup dalam batasan hari ini, tentu fikiran anda akan melayang -layang .Seterusnya segala urusan akan menjadi kacau bilau, kecemasan dan kedukaan akan menjadi lebih banyak :-

Sabda Rasulullah SAW,

  • Bila engkau berada di pagi hari , jangan lah tunggu datangnya petang hari.
  • Bila engkau berada pada petang hari, janganlah menunggu datangnya waktu pagi

Kenangan masa lalu selalu sering menghantui, dan seringkali teringat, terlalu pantas, susah untuk memangkas apabila melalui didepan fikiran. Bagaimana?, bolehkah aku lupa begitu saja. Cakap memang senang, dia datang lagi...dan lagi ...Lupakan masa lalu dan semua yang pernah terjadi tumpukan diri anda pada masa kini, kerana terlalu memikirkan masa lalu dan sesuatu perkara yang telah selesai merupakan satu kebodohan yang nyata dan menyebabkan kegilaan.

Aku terlalu sibuk tiada masa, banyak kerja nih ....kalau kau nak tahu sampai bulan disember penuh dengan aktiviti . wawasan aku ....cita -cita aku belum tercapai lagi .....susahlah macam nih ...apa aku nak jadi nih 5 tahun...10 tahun ...15 tahun akan datang ....Jangan menyibukkan diri anda dengan masa depan yang masih berada di alam ghaib yang anda tidak tahu hujung pangkalnya, teguhkan pendirian, jangan mudah tergoncang dengan kritikan. Berfikirlah dengan nikmat dan selalu bersyukur.

Aku nih bekerja keras habis -habisan bos tak nampak ker....orang lain dah dapat macam -macam aku nih apa pon tarak ....kerja bagi bertimbun-timbun, tak sempat habis minggu nih minggu depan ditambah ......dah lah kandang-kadang hari cuti pon aku pergi tak claim pulak tu ..aish..tensen .....Teguhlah pendirin dalam menghadapi dugaan hidup, jangan menunggu ucapan terima kasih dari seseorang, bekerjalah dengan penuh ketenangan dan kasih sayang," barang siapa menginginkan ketenangan, kenteteraman dan kesenangan maka berzikirlah kepada Allah". Jika berkerja untuk mendapatkan sesuatu maka kerja anda tak kemana dan berakhir dengan kekecewaan ...jika kerja anda penuh dengan kasih sayang maka kemenangan menanti di depan.

Jangan hancurkan hidup anda dengan perkara-perkara yang remeh, sesunguhnya setiap kesulitan pasti ada kemudahan. Jangan lah risau kerana tidak mempunyai harta dunia, sebab kehidupan ini tidak lebih hanya sekadar sepotong roti, seteguk air dan kitaran roda...

Jangan Marah.....Jangan Marah .....Jangan Marah .....

5 comments:

M A Sabtu said...

Pendekar,

assalamu'alaikum.

menarik pemikiran ini... teruskan menulis... "dR Siber"!

Mak Su said...

:)

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) said...

pendekar... lawan tetap lawan, melayu akan ditawan dan jadi gila sawan sebab kuasa hilang ditangan maka babi pun kena makan

azlishukri said...

menarik tulisan ini.

Anonymous said...

Terfikir sejenak kisah lalu. Alangkah pelupanya kita ini.