Wednesday, March 19, 2008

Fever ( Demam )

Suhu badan kita pada tahap normal diantara 97 F -98.6 F. Bagi orang dewasa suhu badan 102F dikira mengalami demam yang ringan .
Suhu badan kita dikawal oleh otak yang dinamakan hipotalamus.

Apabila badan kita dijangkiti infeksi bakteria, virus ataupun mengalami kecederaan. hypotalamus akan meningkatkan suhu badan kita , keadaan ini terjadi adalah respon daripada mekanisma kawalan, iaitu apabila berlaku peningkatan suhu badan, badan akan mengaktifkan sistem imuniti. Pengaktifan sistem imuniti akan menyebabkan proses penyembuhan berlaku.

Jika berlaku deman yang ringan, proses ini akan mengekalkan fungsi badan secara natural. Jika demam menjadi lebih tinggi iaitu melebihi 104 F keadaan ini memyebabkan sistem badan menjadi tidak stabil dan membahayakan, dengan ini ubatan adalah perlu untuk menurunkan suhu badan tersebut.

Deman yang tinggi kepada kanak-kanak yang kurang dari 4 tahun akan menyebabkan convulsi atau tarik dan akan menjadi dehydrasi.

Apa perlu anda buat :

Perkara yang utama yang perlu dilakukan semasa demam ialah dengan minum banyak air untuk mengelakkan dehidrasi dan makan makanan yang kurang lemak untuk mambantu dalam sistem penghadaman.

Mengelapkan badan dengan tuala / kain yang basah di kepala , ketiak dan paha boleh menurunkan suhu badan.

Jirus dengan air yang sejuk pada kedua-dua belah kaki. iaitu bermula dari lutut dan berakhir ke jari kaki.

Makan ubat paracetamol ( panadol ) mengikut dos yang ditetapkan jangan sesekali melebihi dos kerana ini akan menyebabkan keracunan.

Berjumpalah dengan doktor apabila keadaan demam belarutan.

1 comment:

Mak Su said...

budak2 ni selalu susah sangat kalau nak disuruh minum air byk... hmmmm